بنر چیست؟
به جرأت میتوان گفت امروزه مخصوصاً در کشورهایی که ساز و کار تبلیغاتی چندان که باید از فضای مجازی و الکترونیک استفاده نمیکند بنر عمده ترین ابزار تبلیغاتی میباشد که در موارد و مصارف گوناگون استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با بنرمی توان به این صورت توضیح داد که یک صفحه ای سفید رنگ که به صورت رول های ۵۰ متری و ۱۰۰ متری میباشد که جنس آن از محصولات و مشتقات مواد پتروشیمی بوده و از الیافی که به صورت تار و پود در داخل بافت آن قرار گرفته و قابلیت جذب رنگ بر روی خود را دارند می باشد که البته این نوع وجوهر صرفا جهت همین کاربرد ساخته میشود که ترکیبی از مواد رنگدانه و سالونت میباشد اصطلاح این مرکب ها را سالونت اینک(Ink Solvent) گویند اما برای آشنایی بیشتر با این متریال لازم است به موارد و اصطلاحاتی که در آن به کار میرود اشاره نمود
عرض مدیا
الف ) ضخامت : ضخامت بنر را به صورت استاندارد با انس نمایش می دهند به صورتی که هر سانتیمتر مربع بنر که وزن مشخصی را دارد بیانگر ضخامت یا انس می باشد . انس بنر به صورت استاندارد از ۷ و ۸ و ۹یا ۱۰ انس در ۱۸ و ۲۰ انس شناخته می شود بنرهای هفت و هشت انس اغلب بسیار نازک و با ماندگاری پایین می باشند و صرفاً در مواردی که بخواهیم از یک چاپ در مدت زمان محدود و کوتاه استفاده نماییم به کار میرود این رشته از بنرها مقاومت لازم در مواردی که بخواهید با ابزار یا سازه های نمایشگاهی آن را به اصطلاح بکشیم یا اکران کنیم را ندارد و حتما برای این کار از بنرهای ۱۰ یا ۱۳ انس استفاده می کنیم طبیعی است هر قدر که ابعاد بنر بزرگتر باشد نیاز به مقاومت بیشتر و ضخامت بالاتری دارد. بنرهای بالاتر از انس ۱۳ و ۱۸ بسیار کم کاربرد می باشند و تنها در مواردی که کاربرد خاصی از آن انتظار داشته باشیم مانند بنرهای رفلکتیو یا بنرهای دورو از بنرهای 18 انس استفاده می شود که عمق و ضخامت بیشتری دارد.
ب) تراکم : تراکم بنر به الیاف و به تار و بود بنرگفته میشود .برای آسان نمودن درک مطلب تراکم بنر را می توان مانند تراکم فرش در نظر گرفت طبیعتاً هرچه تراکم بنر بیشتر باشد مقاومت در برابر کشش ها افزایش پیدا میکند . در کل به تعداد و فشردگی تعداد تار و پود هایبتراکم اطلاق میشود. تراکم بنرها اغلب در رده های ۳۰۰ * ۵۰۰ و۵۰۰ * ۵۰۰ و ۱۰۰۰ * ۵۰۰ میباشد که البته ممکن است گاهی تراکم های غیر استانداردی نیز دیده شود.
ج)کوتینگ: کوتینگ به صورت عامیانه معنی و مفهوم پوشش را دارد به طوری که اغلب دیده می شود که پس از چاپ نیز گاهی از پوشش مانند یووی یا وارنیش برای رسیدن به جلوه بصری بیشتر استفاده می شود اما بحث در این مقاله موضوع کوتینگ قبل از چاپ می باشد که لایه ای از موادی که باعث جذب بیشتر و چسبندگی بالاتر جوهر روی بنر می شود را بیان میکند. همچنین در بعضی موارد دیده میشود که چاپ روی بعضی از بنرها حالت مات دارد و رنگ ها جلوه و نمود واقعی خود را ندارند و یا در موارد نادر دیده شده که حتی فقط قسمتی از چاپ حالت طبیعی و جلوه لازم را ندارد همه اینها دلیل بر نبودن کوتینگ مناسب یا عدم کوتینگ یکنواخت می باشد البته شایان ذکر است براق یا مات بودن بنرها نیز متاثر از نوع کوتینگ آن میباشد.
د)عرض مدیا : بنر های موجود در بازار در عرض های مختلف موجود می باشد که می توان گفت در ۹۵ درصد موارد این عرض مابین ۹۰ سانتیمتر یا ۳۲۰ سانتیمتر می باشد که عرض های متداول معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ ساسانتیمتر با هم متفاوت می باشد این موضوع به خاطر این باشد که دستگاه های بنر عمدتاً عرض ۳۲۰ سانتیمتر دارند و مدیا های بزرگتر را نمی توانند با این دستگاه چاپ کنند ،اما بعضی از سایت های چاپ و تبلیغات جهت برآورده کردن همه نیازهای مشتریان سایت خدمات خود را به دستگاه های چاپ در عرض ۵ متر مجهز نموده است عرض مدیا های بالاتر از ۳۲۰ فقط محدود به سه اندازه ۳۸۰ و۴۲۰ سانتیمتر و ۵۰۰ سانتی متر میباشد که نسبت به بنرهای عرض پایین تر قیمت مواد اولیه بالاتری نیز دارند شرکت های تولید کننده مدیا های عرض بالا (آشنایی با شرکت های تولید کننده بنر)علت این افزایش قیمت در مدیا های تولیدی خود را ابتدا سرعت تولید پایین میدانند ، زیرا دستگاه هایی که توان تولید مدیا های عرض بالا دارند عمدتا سرعت پایین تری دارند و در موارد بعدی می توان به هزینه حمل و نقل و تولید متفاوت تر این مدیا ها و همچنین مصرف کم این نوع بنر ها که در نتیجه خواب سرمایه را به همراه دارد اشاره کرد. آوای گلستان این افتخار را دارد که با کمترین قیمت خدمات چاپ بنر و فلکس عرض 5 متر را ارائه نماید.
؟ آیا می توان از بنر بجای فلکس استفاده کرد
همانطور که می دانید و در برگ نشان تفاوت بنر و فلکس توضیح داده شده است کاربرد بنر و فلکس کاملا متفاوت است و نمیتوان از بنر بجای فلکس و از فلکس نیز بجای بنر استفاده کرد . درواقع گاهی امکان این استفاده وجود ندارد و گاهی نیز از لحاض منطقی و اقتصادی درست نیست. اما مواقعی دیده میشود که این کاربرد نادرست از این مدیا ها صورت میگیرد و نتیجه نامطلوب میدهد.
مطالب چاپ اکوسالونت
دستگاه های چاپ یو وی
دستگاه های چاپ یو وی را می توان بصورت کلی به دو نوع مجزا تقسیم کرد که نوع اول چاپ فلت بد و نوع دوم چاپ رول به رول است . البته مکانیزم چاپ در هر دو مورد مانند هم هستند اما نحوه قرار دادن مدیا و مدیا هایی که درهر کدام از آنها استفاده میشود متفاوت است . در زیر به توضیح مختصر هر کدام و کارایی های آنها اشاره خواهیم نمود .توصیه میشود جهت آشنایی با این دستگاه ها حتما تا آخر این مقاله را دنبال کنید.
دستگاه چاپ فلت بد؟
دستگاه چاپ فلت بد که به دستگاه چاپ مستقیم هم شهرت دارد دستگاهی است که قابلیت چاپ روی انواع متریال مسطح را دارد از چاپ روی فلزات ، چاپ روی ام دی اف و چوب ، چاپ روی سنگ و شیشه ، چاپ روی مواد مصنوعی مانند کامپوزیت و پلکسی و پلی کربنات گرفته تا چاپ روی قطعات و اشیا مسطح همه و همه این امکان را دارند تا با این دستگاه روی آنها چاپ صورت بگیرد. این دستگاه درست مانند یک میز کار مسطح میباشد که کریج ( واگن چاپ که همه سیستم چاپ از لامپ های یو وی تا مخزن جوهر ها و هد های چاپ کننده و بورد الکترونیکی روی آن قرار دارد) توسط زنجیر ها و ریل کنترل کننده روی آن قرار دارد. معمولا توان و معیار سنجش قدرت چاپ فلت بد به هد ها و سیستم چاپ و در مرحله بعد به ابعاد میز کار یا همان قسمت چاپ بستگی دارد . هرچقدر میز کار بزرگتر باشد امکان چاپ ابعاد بزرگتری از کار را چاپ نماید ، اما قابلیت تغییر ارتفاع کریج نیز اهمین بسزایی دارد ، خیلی از متریال ها ممکن است علاوه بر طول و عرض ارتفاع هم داشته باشند . معمولا ارتفاع کریج ها از نیم سانتیمتر تا 10 سانتیمتر و گاها تا 25 سانتیمتر قابل تغییر می باشد.
کاربرد های مختلف چاپ فلت بد
چاپ فلت بد گستردگی بسیار زیادی دارد اما برای روشن شدن قضیه به تعدادی از آنه بصورت کلی اشاره مینماییم. که البته در سایر تب های همین صفحه میتوانیم توضیحات بیشتر را مشاهده کنیم.
یکی از سوالات متداول برای کسانی که برای اولین بار با عناوین بنر و فلکسی آشنا می شوند مفهوم فلکسی و بنر است و تفاوت این دومفهوم در چیست و چه مزیت هایی نسبت به هم
چاپ فلکـس و بنر
عرض 5 متــــر
اگر تصمیم به چاپ بنــر یا فلکس با عرض بیشتر
از3/2 متر دارید حتما با ما مشورت کنید
09127069936 شیرزاد